Online cursus in de veertigdagentijd ‘In deze stilte’

Zou je het fijn vinden om in deze drukke tijden meer stil te zijn en tot rust te komen? Maar weet je niet precies hoe dat moet? Doe dan mee met de groep van de Hoeftuin die de online cursus ‘In deze stilte’ volgt. We volgen deze cursus in de veertigdagentijd, de tijd tussen carnaval (12-16 feb) en Pasen (4 april). Van oudsher is dit een tijd van bezinning en vasten, daar sluiten we ons bij aan.

Op de website https://www.levenindekerk.nl/online-cursus-in-deze-stilte/ vind je alle inhoudelijke informatie. Deze cursus is ontwikkeld door Jos Douma. Hij is auteur van boeken op het gebied van geloofsbeleving, kerk-zijn, bijbellezen en gebed en docent spiritualiteit aan de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven, en tevens predikant van de Plantagekerk in Zwolle. Hij wil mensen graag ‘nieuw inspiratie bieden voor de eigen spiritualiteit’.

Wat leer je in deze cursus?

• wat de betekenis van stilte is
    • hoe stilte een eigen ruimte voor ontmoeting met God vormt
    • hoe je in de stilte omgaat met je onrust, de veelheid aan gedachten en andere ruis
    • wat het zogenaamde stiltegebed (of: centrerend gebed) inhoudt en hoe je dat kunt beoefenen
    • eigen stiltemomenten te creëren
    • hoe je op een betekenisvolle manier mee kunt doen met stiltemomenten in een kerkdienst

Voor wie is deze cursus?

• voor stiltezoekers
    • voor Godzoekers
    • voor kerkgangers
    • voor wie verlangen naar meer diepte, ruimte en stilte in hun leven

Je ontvangt van ons op de dinsdagen een mail met informatie over de desbetreffende les, op de woensdag(avond)en kun je daarmee aan de slag in je eigen tijd. Het gaat om woensdag 17 februari, 24 februari, 3 maart, pauzeweek, 17 maart, 24 maart, 31 maart.

We bieden de mogelijkheid voor alle deelnemers van deze online cursus om met elkaar ervaringen uit te wisselen, voor wie dat fijn vindt. We starten 15 februari met een zoom bijeenkomst om je te informeren en verwachtingen uit te wisselen. Er is maandagavond 15 maart een zoom bijeenkomst om ervaringen te delen. De afsluitende bijeenkomst is op 12 april. Maar ook zonder deze uitwisseling kun je de online cursus volgen.

Aanmelden. Ben je enthousiast geworden en wil je meer informatie? Stuur een mailtje naar info@dehoeftuin.nl. Je kunt je via dit emailadres ook direct aanmelden!

Wat betreft de kosten. De cursus is kosteloos te volgen. Er is de mogelijkheid om een vrijwillige bijdrage te doen.

Deze activiteit wordt georganiseerd vanuit de Stil Worden-groep met betrokkenen vanuit de Protestantse gemeente Leidsche Rijn/de Hoef en de Protestantse wijkgemeente de Meern/Marekerk. De Hoeftuin, pioniersplek van de Protestantse gemeente Leidsche Rijn, biedt activiteiten voor zinzoekers en voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe inspiratie. Marije Karreman – Marike Olieman